Koningsdag in Malawi - Reisverslag uit Salima, Malawi van opreis Johanneskerk - WaarBenJij.nu Koningsdag in Malawi - Reisverslag uit Salima, Malawi van opreis Johanneskerk - WaarBenJij.nu

Koningsdag in Malawi

Blijf op de hoogte en volg opreis

27 April 2014 | Malawi, Salima

Het begin van vandaag was weer typisch Afrikaans..
De afspraak was om 6.30 te ontbijten omdat we uiterlijk om 7.00 zouden vertrekken.
Wat denkt u? Het ontbijt was er om 7.00 nog niet....! Na wat aansporing werd er wel snel wat cornflakes met melk geregeld, en lokale oliebollen, maar zonder koffie zijn we de busjes ingesprongen...
Want om 8.15 zou de kerk klaar staan voor onze ontvangst...
En WAT een ontvangst was het...! Hartverwarmend... Nu proeven we echt ' het warme hart van Afrika'
Met een zelfgeschilderd doek waarop we welkom geheten werden!
Het programma was zelfs na inkorten nog redelijk vol, aangezien ze ons veel willen laten zien.
We zijn gestart met een voorbereidend gebed en voorstelrondje en daarna begon de dienst.
Wat was dat genieten! Vrouwengroepen die zingen, jeugd die zingt en natuurlijk wij als Johanneskerk die ons ingestuurde lied ten gehore hebben gebracht!
En i.v.m. Met koningsdag zijn we geëindigd met het Wilhelmus
Abusa (dominee) Gert deed de preek. Een prachtige link werd er gelegd tussen de Romeinenbrief en ons bezoek naar Malawi.
In de Romeinen brief begroet Paulus de gemeente met de woorden; ik verlang er naar jullie te ontmoeten...ook al had hij de mensen nog nooit ontmoet...dat is toch vreemd dat je er erg naar uit kunt zien om mensen te ontmoeten, terwijl je ze niet persoonlijk kent.
Ook wij hebben er erg naar uit gezien om de gemeente in Malawi te ontmoeten, ook al hadden we ze nooit ontmoet! En wat een geweldig warm en mooi welkom!
Ook haalde Gert aan dat ondanks alle verschillen in cultuur, leefwijze, sociale en economische omstandigheden, huidskleur, kerkgenootschap, we Een zijn in Hem die ons liefheeft! Amen, Halleluja ( en applaus)
Een dame uit de kerk heeft de gehele preek gefilmd, zo boeiend vond ze het.
Na de dienst werden we uitgenodigd om het terrein van de nieuw te bouwen kerk te bezoeken. In de brandende zon en zinderende hitte( helaas komen de weersvoorspellingen van 25 graden niet uit, en loopt het meer tegen de 35 graden!)
Daarna konden we eindelijk de schaduw in waar we onder een afdak en onder het genot van ijskoud water een presentatie kregen te zien over de doelen, opbouw en verwachtingen van de kerk.
Mayi Abusa(Rieneke) en de andere dames hadden het te kwaad, en dommelden soms wat in, maar ach, ook dat is Afrikaans..
En dan eindelijk, daar kwam het eten... En dat was een ware traktatie! Rijst, chips, vlees, groenten, fruit...wat een overvloed! ( al lieten de meesten vandaag de Nsima( lokale maispap) liggen na de ervaring daar mee gisteren)
Na het eten werden de voetballen overhandigd en werden er bedankjes en gebeden over en weer uitgewisseld. Moe maar met een zeer mooie ervaring achter de rug konden we retour naar de lodge.
En mensen, ook bij daglicht is het hier prachtig! Al blijft het erg jammer om geen duik te kunnen nemen in het koele, aanlokkelijke en heldere meer!

Ps Marijke: we zijn erg blij om te horen dat de operatie goed is gegaan!
Pps: zoals jullie op de video hebben gezien, is ook hier Koningsdag een beetje gevierd! Leve de Koning!! Hoera, Hoera, Hoera!

• 28 April 2014 - 17:14

Reinier En Gert-Jan:

Echt genieten voor de thuisblijvers van de reisverslagen en de foto's.

• 28 April 2014 - 20:34

Arnold & Marijke:

Mooi ook het dagelijkse verslag met foto's en video. We volgen jullie echt op de voet en genieten met jullie mee. Ga zo door en wij gaan graag verder met jullie mee!!
    Groetjes Arnold&Marijke

• 01 Mei 2014 - 19:54

Rosemary:

Geweldig vrolijke boel, al die lachende gezichten.